Sute de elevi doljeni părăsesc anual băncile şcolii şi iau drumul străinătăţii alături de părinţii lor sau rămân să bată maidanele satelor în căutarea unui scop în viaţă. Lipsa banilor şi a educaţiei contribuie la creşterea abandonului şcolar, familiile din mediul rural considerând că, pentru a face agricultură, este de ajuns ca un copil să ştie să scrie şi să citească. Situaţia economico-socială precară a familiilor, lipsa de educaţie a părinţilor, lipsa actelor de indentitate, necunoaşterea limbii române şi dificultăţile de încadrare în programul de şcoală a copiilor romi, volumul redus de cunoştinţe dobândite de copii în mediul familiei, folosirea copiilor de către familii pentru diverse activităţi gospodăreşti, vârsta mai mare decât cea a colegilor de clasă sunt motivele care îi determină pe elevii doljeni să abandoneze şcoala după absolvirea ciclului primar. „Abandonul şcolar se menţine şi se înregistrează o creştere în raport cu anii şcolari anteriori, în special în învăţământul gimnazial şi profesional, unde acesta a crescut cu 0,75%, respectiv 3,31% faţă de anul şcolar 2005-2006“, a explicat profesoara Elena Rusu, de la Centrul Judeţean de Asistenţă Psihopedagocică Dolj, coordonatoarea proiectului Abandon Şcolar.
Fug de gimnaziu şi de şcolile de meserii Sărăcia şi migraţia sunt pricipalele cauze care îi determină pe copii şi familiile acestora să renunţe la dreptul la educaţie. Cele mai multe cazuri de abandon şcolar au fost înregistrate în mediul rural, în învăţământul gimnazial şi profesional. În comuna Sadova, 123 de elevi au renunţat la şcoală în acest an, 75 din învăţământul primar şi 48 de la gimnaziu. La Şcoala Generală Ghidici, 57 de elevi au abandonat şcoala, 42 fiind la gimnaziu, iar la Şcoala Generală Segarcea s-au înregistrat în acest an 53 de cazuri de abandon şcolar, dintre care 25 la gimnaziu. La Grupul Şcolar „Ştefan Milcu“ Calafat,