Directorul Muzeului de Arta din Constanta, dr. Doina Pauleanu, s-a intors, de curand, dintr-o calatorie de documentare in localitatile bretone in care au pictat artistii romani. Aceasta aventura se va concretiza prin aparitia unei lucrari bilingve (romano-franceze) si a unei expozitii, care va fi vernisata atat in tara, la Muzeul de Arta, cat si la Brest. Punctul de plecare al proiectului "Bretania in pictura romaneasca" a fost volumul monografic "Pictori romani la Balcic", lucrare care surprinde perioada de maturitate a artistilor romani. Studiul dedicat pictorilor romani din Bretania este cu atat mai interesant, cu cat surprinde perioada de inceput a celor care se aflau in faza experimentelor plastice. La sfarsitul secolului al XIX-lea si inceputul secolului XX, Franta era "capitala" artistica a Europei si a lumii. Dupa ce absolveau facultatea de Belle Arte, artistii alegeau Franta pentru a-si completa studiile de pictura. Dupa Nicolae Grigorescu, toti marii pictori au plecat sa picteze in Bretania. Situata in nord-vestul tarii, aceasta zona pitoreasca si neatinsa de civilizatie, cu un popor de origine celtica, cu traditii si vestimentatie originale, i-a fascinat pe marii pictori ai vremii. Artisti din America, Scandinavia, Germania, Anglia, Italia sau Polonia vor veni in acest loc de pelerinaj al artei moderne. Regiunea era accesibila pe calea ferata, iar pictorii, cu sume modeste, locuiau la hanuri sau la sateni. Pictorul Paul Gaugain sau Scoala de la Pont-Aven sunt doar cateva referinte care se leaga de numele zonei bretone. Emile Bernard defineste, in 1888, sintetismul, acceptata imediat in Bretania de Gauguin si grupul sau. Tot aici, se constituie si gruparea Nabis. In acest fel, regiunea franceza a fost un spatiu formativ pentru pictorii scolilor nationale. Lumina rece a Bretaniei care se reflecta in culoarea redata pe panza a stat la baza formarii picto