Oricât de incredibil ar părea, Bienala de Artă Baltică de la Szcecin nu se va desfăşura anul acesta într-un spaţiu fizic, ci în clădirile virtuale pe care le construieşte artistul român Bogdan Achimescu pe baza unor fotografii de satelit şi a câtorva mii de poze cu detalii de arhitectură.
Bogdan recreează clădirile unui întreg complex portuar din secolul al XIX-lea, urmând ca în orăşelul-port care va rezulta să expună 16 artişti din Polonia şi Germania. Lucrările, livrate sub formă digitală, vor fi introduse în spaţiile 3D construite pe calculator, iar singurul loc în care ele vor funcţiona împreună va fi într-un film documentar al bienalei.
Bogdan Achimescu a plecat din România natală în 1990 şi s-a stabilit în Polonia, dar acum îşi doreşte să revină în ţară, cât mai curând, pentru a procura un… tractor. Prin expunerea acestuia într-un muzeu din Germania, Bogdan Achimescu şi grupul berlinez UrbanArt vor să convingă fosta RFG că are nevoie de ajutor structural în cadrul EU şi că România poate ajuta.
Artistul a dobândit experienţă în sinteza 3D, în urma proiectului în derulare numit Romanian Open Source, proiect care implică recrearea tridimensională a diverse obiecte fotografiate în România, pe care el le numeşte „instalaţii involuntare”.
Bogdan explică: „Instalaţia, mai ales pentru cineva din România, este cel mai natural mod de exprimare. Mai natural ca pictura, care e elitistă, sau ca fotografia, care e banalizată. Dacă mergi pe o stradă din Bucureşti, vezi doar instalaţii la stânga şi la dreapta. Iar o casă de la ţară e tot o instalaţie, cu cuptor de pâine, cu antenă-satelit şi cu poartă sudată şi vopsită colorat. Am spus că mai ales pentru cineva din România, fiindcă un austriac, de pildă, nu construieşte mai nimic în afara standardelor; un român, în schimb, trăieşte numai în afara lor. De faza în care ne e ruşine de casele scorojite spe