Foto: Cotidianul
Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR) a demarat procedurile de licitatie pentru construirea a trei autostrazi, respectiv Arad-Timisoara, Cernavoda-Constanta si centura ocolitoare Constanta, pe baza unor imprumuturi luate de la Banca Europeana de Investitii (primul proiect) si de la Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare (urmatoarele doua).
Valoarea estimata pentru construirea celor trei tronsoane in lungime totala de 100 de kilometri este de 500 de milioane de euro.
Cerintele formulate de CNADNR prevad ca la construirea autostrazii Timisoara-Arad pot participa doar firme care au construit anual, in ultimii sase ani, cite 20.000 de metri patrati de poduri. Potrivit documentatiei de licitatie, constructorul va avea de realizat anual aici doar 7.000 de metri patrati de poduri.
Alta conditie de participare este efectuarea anuala a unor lucrari de excavare de 5 milioane de metri cubi pe an, desi proiectul presupune un volum de doar 2,15 milioane. O cerinta ciudata este cea care prevede ca participantii sa fi lucrat in fiecare dintre ultimii opt ani cel putin zece luni, desi clima din Romania nu permite activitatea in constructii mai mult de opt-noua luni, an de an.
Firmele sa aiba o cifra de afaceri anuala de cel putin 210 milioane de euro, chiar daca, luind in calcul un pret de 5 milioane de euro pe kilometru, se vor face lucrari anuale de 75 de milioane.
Asocierea mai multor constructori nu va ajuta deoarece liderul acesteia trebuie sa aiba o cifra de afaceri de cel putin 70% din cea solicitata si o experienta care sa acopere 70% din cerintele aplicabile in cazul unei singure firme.
Cerinta este contrara OUG 34 privind achizitiile publice, care precizeaza ca, „atunci cind un grup de operatori economici depune oferta/candidatura comuna, capacitatea