Cine face bugetul pentru 2008 trebuie sa tina cont de un fapt: cresterea economica pe care se bazeaza nu este un miracol, ci vine ca urmare a unor decizii corecte luate de-a lungul timpului de oameni politici de care acum poate nu isi mai aminteste nimeni.
Produsul intern brut s-a triplat in euro in ultimii sapte ani si are toate sansele sa se dubleze in urmatorii cinci ani, pana la 240 mld. euro.
Dar aceasta evolutie nu vine din cer, iar ce se va intampla in
2009-2010 acum se hotaraste. Cresterea economica nu este un miracol. Privatizarea, mentinerea deficitului public sub control, scaderea fiscalitatii si aderarea la UE au urnit economia, dar asta se vede abia acum.
Asa cum munca angajatilor si deciziile corecte ale patronilor se vad in timp, poate mult dupa ce acestia au parasit organizatia sau au vandut compania, in valoarea brandului si a firmei, deciziile politice corecte se vad in economie la multa vreme dupa ce au fost luate.
In cazul firmelor, permanenta presiune pentru rezultate financiare bune duce la aparitia unor produse mai competitive pe piata. Orice actiune - o decizie de achizitie, de investire, de dezinvestire - are un rezultat in tabloul financiar general - bilant, contul de profit si pierderi.
Comunistii faceau intai un pod, dupa asta vedeau daca are cine sa mearga pe el. Era obsesia de a face, nu de a castiga.
Obsedatii de castig sunt cei care aduc prosperitate, pentru ca dezgheata activele. Le pun la treaba.
Spre exemplu, americanii se vaita acum ca le fug locurile de munca in India sau China, dar se bucura ca niste copii cand isi umplu cosurile la Wal-Mart, cel mai mare lant de hipermarketuri din lume, cu cativa dolari mai putini decat ieri.
"Always low price" (mereu preturi mici -deviza Wal-Mart) inseamna "always" presiune pe costuri, inseamna "always" manageri care sa se gandeasca cum sa