Foto: Cotidianul
Ultimele date statistice publicate de Organizatia Europeana a Constructorilor de Nave (CESA) dau o nota optimista referitor la viitorul industriei navale din Romania.
Tara noastra a ocupat anul trecut al treilea loc la nivel european in privinta tonajului brut al navelor predate, cu 580.000 de tone, in urma Germaniei, care a detinut 1,2 milioane de tone, si a Olandei, cu 800.000 de tone.
Industria a primit, anul trecut, comenzi noi pentru nave cu o capacitate totala de 200.000 de tone, iar portofoliul santierelor navale de la noi este de 800.000 de tone brute.
In echivalent valoric, productia santierelor navale autohtone detinute in cea mai mare parte de importanti producatori europeni a fost relativ mica, deoarece santierele navale din Romania au primit doar 4,5% din suma de 13 miliarde de euro platita la nivel european.
O cota de 98% din livrari, in valoare de 560 de milioane de euro, a fost destinata exportului, mai arata datele CESA.
O dezvoltare importanta a fost inregistrata si in domeniul lucrarilor de reparatii de nave, arata datele CESA. In ultimii ani, nivelul comenzilor de reparatii s-a dublat, de la 32 de milioane de euro, in 2004, la 59 de milioane, anul trecut, aceasta fiind cea mai mare crestere din toata industria europeana de profil.
Cauzele cresterii sint atit regulile stricte adoptate privitor la poluare, aplicabile in special in transporturile maritime, cit si planurile armatorilor fluviali de modernizare a flotelor de pe Dunare.
Normele adoptate de comunitatea internationala dupa esuarea petrolierului Prestige, incarcat cu 70.000 de tone de titei, in 2002, in largul coastelor Spaniei, au determinat comunitatea internationala sa impuna obligativitatea dublului fund la tancurile petroliere cu o capacitate mai mare de peste 5.000 tdw (tone incarcatura