Şi persoanele fizice care întâmpină o problemă în ţările UE pot depune o reclamaţie la centrul SOLVIT din România
Companiile româneşti şi persoanele fizice din România care au probleme pe piaţa europeană nu trebuie să se adreseze imediat justiţiei, deoarece pot primi ajutor chiar de la Comisia Europeană (CE). Este vorba despre SOLVIT, un serviciu gratuit, prezent de curând şi în România, în cadrul Departamentului pentru Afaceri Europene.
Pe lista problemelor pentru care firmele pot apela la acest serviciu se află cele legate de libera circulaţie a serviciilor, accesul mărfurilor pe piaţa europeană, drepturile legate de angajare sau impozitarea pensiilor. În ceea ce priveşte persoanele fizice, acestea pot reclama probleme legate de dreptul la rezidenţă, recunoaşterea calificărilor profesionale, înmatricularea autovehiculelor, asigurările sociale, impozitele, dreptul la muncă sau permisele de conducere.
Pentru ca reţeaua SOLVIT, formată din 30 de centre, să ajute un cetăţean comunitar sau un operator economic european trebuie îndeplinite însă trei condiţii: problemele lor să aibă un caracter transfrontalier, aceste dificultăţi să fie cauzate de aplicarea necorespunzătoare a acquis-ului comunitar şi să fie legate de autorităţile publice la nivel naţional, regional sau local dintr-un stat european.
Spre exemplu, dacă unui cetăţean român nu i se recunoaşte diploma, el poate face o reclamaţie telefonică sau completa una în format electronic către centrul din România. Aici se va verifica dacă reclamaţia este de competenţa SOLVIT, se asigură că reclamantului i-au fost puse la dispoziţie toate informaţiile necesare şi se introduce cazul într-o bază de date online.
Pasul următor este transmiterea plângerii către centrul SOLVIT din statul unde nu i se recunoaşte românului calificarea profesională. Cel de-al doilea centru va confirma în termen de o