In beciul Palatului Mogosoaia, intr-o lumina difuza si inteligent scenografiata, sugerand solemnitatea glaciala si misterioasa a tabernacolelor din epoca paleocrestina a Orientului Mijlociu, Elena Boby Dumitrescu a imaginat si a pus in scena unul dintre cele mai puternice concepte expozitionale vazute la noi in ultimii ani. Sculptura si desen. Forme imaculate modelate din materiale usoare (lemn, carton, hartie, structuri, textile, gipsuri...), incremenite in atitudini spasmodice sugerand suferinta martirica, resemnarea, reculegerea, moartea, exaltarea spirituala, plutirea angelica, aspiratia resurectionala...
INTUS (de la expresia "intus et in cute", inauntru si sub piele) este numele acestei pline de provocatoare reflectii imprejurare artistica, in care se regasesc tensiuni dramatice, un tulburator epos poematic si o patrunzator-interogativa reverie spirituala, aproape mistica.
Un termen ce traduce, de fapt, profunda implicare a eului, subiectiv si fragil, in temeiurile supreme ale mitologiei existentiale. Elena Boby Dumitrescu adopta in acest model de unitar si coerent discurs plastic instrumente si registre expresive variate si foarte eficiente in planul seductiei vizuale. De unde si nota spectaculara a intregii expozitii, pastrand inca discretia si echilibrul tonal al rostirii plastice, facuta parca in soapta, pentru a spori linistea transcendenta care domina intregul spatiu de expunere.
Proiectul "INTUS", nu chiar in aceasta configurare expozitiva (care, in treacat fie spus, mi se pare una exemplara prin subtila adecvare la o ambianta aparent potrivnica), a fost initiat cu doi ani in urma, pe perioada unui consolidat stagiu de perfectionare artistica la Roma. Elementele de substrat cultural si teozofic sunt vizibile, mediul Cetatii eterne fiindu-i, in acest sens, benefic si inspirator artistei.
Revelatiile traite de sculpt