- Cultural - nr. 150 / 3 August, 2007 Unul din principalele mijloace de transmitere a starilor sufletesti intrebuintate de Bacovia e utilizarea sugestiilor cromatice. Prin mijloacele de expresie pe care le utilizeaza, Bacovia reuseste sa sugereze cu multa putere uratul, plictiseala, tristetea autumnala, singuratatea. Culorile asternute de poet asupra obiectelor, fenomenelor, peste lumea din jur se constituie intr-un decor cu functie estetica. Metaforele cromatice ocupa un loc important la poetii moderni, mai ales la simbolisti, devenind sursa unui limbaj subiectiv. "Aceasta tehnica tine de impresionism si a deschis si in literatura o noua perspectiva. Obiectele capata sens prin culorile conferite, altele decat acelea pe care le-ar putea avea in chip natural. Acelasi obiect sau aceeasi fiinta poarta de-a lungul existentei lor culori diferite, succesiv ori simultan." (V. FANACHE, Bacovia, "Ruptura de utopia romantica", Ed. Dacia, Cluj-Napoca 1994 p. 83). Bacovia infuzeaza lumii din jur propriile sale emotii cromatice, diferite de la o etapa la alta a scrisului sau. Amurgul bacovian e divers colorat: "amurguri rosii", "amurgul galben", "amurg insangerat", "amurgul lasa flacari", "amurg violet", "amurg de toamna, de iarna". Stropii de ploaie cazand in amurg primesc culori de sineala, de aur, de sange. Gandirea lirica bacoviana foloseste culoarea cu o mare rigoare simbolica. Formele existentei trec prin diferite momente cromatice, de alb, de roz, de rosu, de violet, de cenusiu, de negru. "Culoarea are rolul de a le insoti un timp pe obiecte pentru a le numi varsta sau starea lor pe parcursul coborator spre neant. Culoarea stropilor de ploaie, a spiritului care arde in culori, a copacilor, a frunzei, amurgului, culoarea fiintei umane si a orasului, a parcului si a cimitirului reprezinta niste metafore dinamice, orientate spre cadere si implicit spre decolorare". (V. FANAC