Foto: EvZ
Autostrada Transilvania va costa cu aproape doua miliarde de euro mai mult decat fusese estimat in anul 2003. Astfel, Statul roman va plati 4,7 miliarde euro in loc de 2,8 miliarde euro, conform evaluarii realizate de firma de consultanta Scetauroute-BCEOM pentru Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania.
Ultimul raport de „revizuire a costurilor” autostrazii, pe care EVZ il prezinta astazi in exclusivitate, a fost finalizat la jumatatea lunii trecute de compania franceza, sub coordonarea consultantului Pierre Basma.
Costurile initiale destinate lucrarilor, pe care le executa compania americana Bechtel, au fost deja depasite, mai releva documentul.
Pret exploziv
Renumita companie de consultanta din Franta consemneaza in raport ca „estimarea curenta a costurilor totale ale proiectului reprezinta 2,8 miliarde euro”, dar aceasta suma nu mai este actuala.
In urma noilor calcule, firma de consultanta a anuntat recent statul roman ca, „daca luam in considerare o crestere medie a celorlalte sectiuni ale autostrazii de 50a, costul total al proiectului ar reprezenta 3,5 miliarde euro ca valoare de baza si 4,7 miliarde euro ca valoare totala”.
Ultima valoare include si coeficientul de indexare a pretului, denumit in raport „escaladare”.
Cresterea cu aproape doua miliarde de euro este justificata in raport prin faptul ca estimarea realizata in anul 2003 nu include „lucrarile de reparatii pentru stabilitatea taluzelor, impactul costurilor tuturor celorlalte lucrari specifice” si cresterea potentiala a pretului altor sectiuni de autostrada.
Compania de consultanta Scetauroute-BCEOM anticipeaza o crestere anuala a costurilor cu cinci la suta in 2008, cu patru la suta in 2009 si cu trei la suta pana la finalizarea contractului, in anul 2013.
CNAD