Globalizarea isi pune amprenta si asupra pietei europene a lactatelor, determinand o crestere a preturilor la produsele din lapte, in conditiile in care cererea este si ea in crestere, scrie Spiegel. Multi agricultori profita de acest fapt, insa nu in totalitate, mai ales ca Uniunea Europeana ezita in a continua cu reformele din agricultura.
In fiecare an, reprezentantii celor mai mari retaileri de produse alimentare din Germania se intrunesc cu principalii producatori de lactate din tara, pentru a negocia noile contracte cu privire la produsele din lapte.
In cadrul acestor intalniri, retailerii au fost cei care au dominat de cele mai multe ori negocierile cu agricultorii, si de aceea nu au intampinat nici un obstacol in reducerea preturilor la lapte in trecut. In ultimii cinci ani acestia au scazut pretul cu pana la 15%, in conditiile in care exista o supraoferta de lapte. Fermierii nu au avut o alta alternativa decat sa ofere laptele la un pret redus.
Asa au functionat lucrurile timp de ani de zile pana la intrunirea din aceasta primavara. Brusc, balanta puterii s-a schimbat. Cei mai mari producatori de lactate din Germania - Nordmilch, Campina, Muller, si altii - s-au prezentat ca un grup unitar si sigur, din moment ce au cerut sapte pana la zece centi pe litrul de lapte incepand cu luna iulie. Si, spre surprinderea celor mai multi, marii retaileri au acceptat acest lucru fara sa riposteze.
Pentru prima data, producatorii de lapte au amenintat ca vor vinde produsele lor pe orice alta piata, din moment ce exista o cerere ridicata pe piata internationala pentru laptele german, si un interes din ce in ce mai mare pentru zer. Preturile la zer s-au dublat in doar un an. Oamenii vor sa consume din ce in ce mai mult lapte. Insa adevarul este ca rezervele europene de lapte scad pe zi ce trece. In acest context, Comisia Europeana ia in considerare c