„Canonul occidental“ (Cărţile şi Şcoala epocilor), de Harold Bloom
Editura ART 2007, Traducere de Delia Ungureanu
Una dintre cele mai noi edituri apărute pe piaţa românească a cărţii, „ART“, parte a Grupului Editorial ART, îşi propune, printr-un ambiţios şi tonifiant program literar, publicarea acelor cărţi fundamentale „fără lectura cărora nici o formaţie intelectuală nu se poate construi cu adevărat“. Primele titluri, lansate la Târgul de carte Bookfest de anul acesta, o dovedesc. Grupate în câteva colecţii cu titluri incitante („Cărţi cardinale“, „Demonul teoriei“, „Desenul din covor“, „Ficţiune şi artilerie“ etc.), cărţi precum „Leviatanul“ (Julien Green), „Ţărmul Syrtelor“ (Julien Graq), „Toate pisicile sunt negre“ (Carlos Fuentes), „Beznă vizibilă“ (William Styron), „Cei care aduc groaza“ (Hans Magnus Enzensberger), „Superfemeia“ (Alfred Jarry) sau „Frumoasa fără corp “ (Gheorghe Crăciun) conferă deja greutate unui program editorial profesionist conceput de criticul, teoreticianul şi profesorul universitar Mircea Martin. În calitate de director editoral al „ART“, Mircea Martin, cândva director al celei mai importante edituri care promova literatura universală, „Univers“, girează şi colecţia „Cărţi cardinale“, în cadrul căreia au apărut până acum două titluri: „Minima moralia“ (Thomas Adorno) şi „Canonul occidental“ (Harold Bloom). Această a doua ediţie a faimoasei cărţi a profesorului de la Yale, editată într-o nouă versiune (prima apăruse la „Univers“ acum câţiva ani), este un excelent instrument de pus la îndemâna celor care mai cred în lectura deparazitată de sechelele ideologice ale capodoperelor literaturii universale, în plină „epocă haotică“ (formula îi aparţine lui Bloom). „Canonul occidental“ reprezintă, dincolo de excelenta taxonomizare întreprinsă de un adevărat cunoscător al marii literaturi dintotdeauna, un cri du coeur al unui in