In mod normal, intre Festivalul Sighisoara Medievala si Desantul Mamaia Turistica nu ar trebui sa existe nici o asemanare. Intamplator, acum o saptamana am nimerit de la Sighisoara la Mamaia si mi-am dat seama ca, din pacate, exista prea putine diferente. Mai intai, Sighisoara.
Ca in fiecare an, la sfarsitul lunii iulie aici se desfasoara, in paralel, doua festivaluri: unul in cetate si altul in jurul ei.
Piesele de teatru stradal, farsele si comediile, proiectiile de film, concertele de muzica medievala, lectiile de dans si atelierele de confectionat papusi s-au desfasurat intre zidurile vechii cetati.
Chiar daca nu au urmat, strict, ordinea din program, chiar daca multe dintre ele n-au fost minuni de virtuozitate, chiar daca la un atelier de confectionat papusi, de pilda, pe fundal se auzeau hit-uri de Tarkan Tevetoğlu, aceste momente au tinut, totusi, de spiritul medieval impus de decor, de gusturile unei parti a publicului si de numele festivalului.
O parte a publicului, zic, umbla dupa arlechini si cavaleri, in timp ce alte parti se bucurau de Tarkan (prea multe vihuele, violoncele si oboaie strica urechilor!) si plonjau, cu pumnii stransi in jurul portofelelor, in placerea shopping-ului.
Tarabele cu bibelouri si priogravuri cu Dracula, damigenele in forma de bust de Dracula si coltii de Dracula de plastic se gaseau, alaturi de bratari si cercelusi, la tot pasul. Odata ce-si ostoiau, putin, foamea de kitsch aceiasi turisti luau cu asalt terasele si barurile ce concurau, ca numar, tarabele cu suveniruri: mici si bere pentru toata lumea!
Partea din jurul cetatii n-avea, insa, nimic de-a face cu medievalitatea: sunt convins ca nici in Evul Mediu o asemenea salbaticie impotriva strazilor si-a orasului n-ar fi fost posibila.
Pe sub ziduri, nu se mai deosebeau terase, muzici si turisti,