- Economic - nr. 156 / 13 August, 2007 Cu ochii hulpavi, aidoma ca in zborul planat, in jurul unei prazi, al vulturilor plesuvi, asa-zisii oameni de afaceri straini dau tarcoale proprietarilor de aeroporturi din Romania poate, poate, le pica ceva. Totul este ca cineva sa lase garda jos sau sa nu-l duca mintea. La nivel mondial, abia 9,6% din totalul de aeroporturi sunt private si gestionate dupa bunul plac al proprietarului. In Europa, procentul aeroporturilor privatizate scade sub 7%, lucru explicabil prin faptul ca veniturile directe, induse de aeroport si incaste de acesta sunt cu mult mai mici decat veniturile indirecte, generate de aeroport si incasate de agentii economici si administratiile publice din zona deservita, intr-un raport de 1/12. Practic, aeroportul asigura un fel de serviciu public, mult mai complex, in care, pe langa rolul tehnic pentru zborurile directe si de rezerva, civile, militare este suplimentat ca spatiu in interventii de ambulanta aeriana si ajutor, in cazul unor calamitati si catastrofe, aspecte ce nu aduc profit. Alaturi de aceste roluri frecvent ignorate iese in evidenta scopul comercial, in care interesul este de a se asigura accesul populatiei locale in locatii mondiale, dar mai ales de a se asigura accesul turistilor si al oamenilor de afaceri straini, sa vina in regiune, intr-o forma maximala de profit. Practic, cine are controlul aeroportului are controlul economic asupra regiunii deservite, cu influente si la nivel national. Cele mai felurite administratii publice locale din UE cauta sa construiasca aeroporturi pentru a dezvolta zona, fapt regasit si in Romania, la Brasov si Deva. Nu este de mirare de ce din cele 17 aeroporturi civile din Romania, doar unul este privatizat, aeroportul Caranseabes, care dupa data cumpararii lui de la Consiliul Judetean Caras-Severin s-a inchis, fiind actualmente de mai bine de 5 ani inutilizabil,