Se spune că oamenii născuţi în aceeaşi zi au o mulţime de puncte comune. Teoria pare să fie aruncată în aer, când vine vorba de aceşti doi Lei, născuţi pe 18 august. Unul este băiatul bun, frumuşelul de altădată, acum cu chip brăzdat de soarele Americii, la ferma sa din Utah. Liberal în convingeri, ecologist în acţiuni, e un militant pentru drepturile nativilor americani. Viaţa sa, tumultuoasă doar pe marele ecran, a curs, în viaţa de zi cu zi, sub semnul echilibrului.
De cealaltă parte, emigrantul polonez, revoltatul, amatorul de senzaţii tari, acuzat acum 30 de ani de viol şi pedofilie. Unul este cuceritorul Americii, celălalt – cetăţean indezirabil pe teritoriul SUA, nevoit să se stabilească în Franţa. Destinele lor, deşi similare în ceea ce priveşte performanţa în cinematografie, nu s-au intersectat la modul vizibil pentru consumatorii de film. Era cât pe ce, în 1967, pe când Polanski se pregătea pentru celebrul său „Rosemary’s Baby”. Iniţial, şi l-a dorit pe Redford în distribuţie, pentru rolul lui Guy, însă actorul era ocupat cu filmările la „Downhill Racer”.
Aşa se face că aceşti doi grei n-au format niciodată o echipă. Dar mai au în comun un amănunt: o statuetă aurie, râvnită de orice lucrător în industire, obţinută de amândoi pentru regie. Oscarul lui Polanski a venit în 2002, pentru „Pianistul”, în vreme ce Redford şi-a trecut singurul trofeu acordat de Academia Americană nu pentru performanţă actoricească, ci pentru debutul său în spatele camerei, cu producţia „Ordinary People”. Şi Polanski a trecut, în repetate rânduri, de cealaltă parte a camerei, remarcabilă fiind prestaţia sa din „Le locataire”, povestea unui imigrant polonez stabilit în capitala Franţei.
Potolitul şi rebelul, tipul aşezat şi fugarul, cel căruia îi place să construiască şi amatorul de dezastre, ambii sunt sărbătoriţii zilei de azi. Ambii sunt acum staruri internaţio