Intrarea in Uniunea Europeana a prins Romania pe picior de egalitate cu celelalte tari din comunitate la consumul de bere, orez sau tigari, in schimb piete precum cafeaua, lactatele, apa minerala si pastele fainoase se situeaza mult sub media europeana.
Romania este a doua tara din Europa, dupa Bulgaria, cu cel mai mare consum anual de paine pe cap de locuitor, depasind cu mult media europeana. Mediile consumului de paine din Europa difera semnificativ de la Vest la Est, deoarece, in timp ce locuitorii tarilor vestice au un consum mediu de paine de 66 kg anual, acesta creste in tarile din Est pana la o medie de 83 kg pe cap de locuitor.
Astfel, un englez sau un austriac consuma anual aproximativ 45 de kg de paine si un german 83 kg, in timp ce un roman mananca in fiecare an circa 110 kg de paine, iar un bulgar 116 kg.
Motivul pentru care consumul de paine este mai mare atat in Romania, cat si in zona de est a Europei este explicat de principalii jucatori ai pietei de panificatie prin modul de consum al locuitorilor si prin faptul ca in Europa de Vest se tinde mai mult spre un consum de specialitati in detrimentul painii.
"Painea a fost si este in Romania un aliment ieftin, disponibil pe majoritatea canalelor de retail. O alta explicatie pentru nivelul consumului de paine o gasim in specificul bucatariei romanesti, o bucatarie bogata in sosuri si grasimi care se cer combinate cu paine", a declarat Tatiana Visoiu, directorul de marketing al companiei Pambac.
Industria panificatiei, estimata la 1,5 miliarde de euro pe plan local, este dominata in continuare de piata neagra cu un procent de 40% din totalul pietei, motiv pentru care principalii jucatori ai pietei, Vel Pitar, Boromir, Dobrogea, Titan (fosta Loulis) si Pambac detin fiecare doar intre 4% si 6% din piata.
Potrivit jucatorilor din industrie, evolutia consumului