Vânzările de maşini străine au crescut în primul trimestru al acestui an în Rusia, cu 74% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, iar autoturismele care circulau în urmă cu 15 ani prin Moscova aproape au dispărut. Constatarea aparţine Asociaţiei de Antreprenori Europeni (AEB) din Rusia şi este susţinută de realitatea de pe străzi: maşini precum Volga, Moskvici sau Lada au dispărut aproape complet din traficul de pe străzile capitalei ruse. Astăzi, abia poţi vedea un autoturism rusesc la 20 pe şoselele Moscovei.
Ford ocupă primul loc în clasamentul vânzărilor din Rusia, fiind urmat de General Motors (Chevrolet), şi de Toyota, însă şi Hyundai şi Renault ocupă şi ele un loc bun în cadrul aceluiaşi clasament, întocmit de AEB.
Gaz, cel mai vechi dintre constructorii de automobile ruseşti (1932), producătorul legendarei Volga, a încheiat la sfârşitul anilor ‘90 un acord cu Fiat, pentru producerea în comun a 50.000 de unităţi pe an, şi încearcă să reziste pe piaţă.
"Nu există adevărate maşini de calitate în Rusia, cu excepţia Volgăi, pe care continuăm să o producem. Anul trecut s-au vândut 50.000 de maşini de acest tip", a spus purtătorul de cuvânt al grupului Gaz, Vladimir Torine, citat de AFP.
Avtovaz, primul constructor rus, a fost la rândul său tentat să scoată noi modele, pentru a înlocui vechile copii ale Fiat, dar maşinile occidentale au luat locul celor ruseşti, chiar în capitala Rusiei.
Autoturisme precum Lada sau Jiguli se găsesc doar în provincie, la periferie, sau în dotarea forţelor de ordine, în ciuda preţului destul de competitiv (10.000 de dolari, faţă de 15.000 de dolari cât costă o maşină străină).
"La Moscova, oamenii au mai mulţi bani şi îşi schimbă maşinile o dată la trei ani, pentru a profita de garanţie", spune Oleg, un student de 28 de ani, care rămâne ataşat faţă de maşina sa Lada 11, din "motive de preţ".
P