Trenurile romanesti de calatori, dar mai ales cele de marfa se vor putea deplasa fara oprelisti in Uniunea Europeana, o data cu recunoasterea la nivel comunitar a licentelor de transport feroviar eliberate in Romania.
La sfarsitul acestei saptamani intra in vigoare un nou ordin al ministrului Transporturilor, care modifica regulile jocului pe piata transporturilor pe calea ferata.
In prezent, pentru ca un transportator feroviar roman, fie el de stat sau privat, de calatori sau de marfa, sa poata opera in strainatate trebuie sa obtina o licenta in acest sens din partea autoritatii feroviare din tara respectiva.
Incepand cu data de 25 august, companiile din domeniu isi vor reinnoi licenta acordata de Autoritatea Feroviara Romana (AFER), la data cand ea expira, dupa noile reglementari. "Odata reinnoita licenta, ea este recunoscuta de toate statele membre ale Uniunii Europene", a aratat Anca Bursuc, directorul Organismului de Licente din cadrul AFER.
Mai putin timp la granita
De exemplu, rapidul Bucuresti-Budapesta nu va mai trebui sa astepte la Curtici schimbarea locomotivei cu una apartinand cailor ferate maghiare MAV. Similar, si trenurile apartinand CFR Marfa sau operatorilor privati din Romania vor avea semnal verde.
"Este o deschidere mult mai mare, deoarece se simplifica modalitatea de acces pe infrastructurile feroviare din tarile comunitare. Avem o libertate care pana acum ne era ingradita. Vom intra si noi pe piata transporturilor internationale", a declarat directorul general adjunct al companiei Unifertrans, Aurel Dumitrescu.
El a precizat ca, pentru accesul pe infrastructura altei tari, in afara de licenta, mai trebuie obtinut un certificat de siguranta pentru fiecare sectie de circulatie in parte.
Se inteteste concurenta
Pe de alta parte, si licentele de