Aceasta e o retrospectiva devianta a contactului cu arta intr-o scurta vacanta burgheza care va trebui suplimentata cu o vizita bine organizata printre jaloanele moderniste. m avut ocazia sa vizitez, zilele acestea, o parte din capitalele Europei Centrale, in trecere, dar indeajuns cit sa imi doresc sa parcurg citeva spatii de arta. August, insa, e mai curind intervalul turistic al detasarii fata de interesul cultural sofisticat si al cautarii distractiei spontane. Priveam razant afisele care anuntau concerte, expozitii, spectacole de teatru. Evenimentele pareau sa devina din ce in ce mai abstracte si mai indepartate.
Primul instinct conditionat pe care il ai in Viena este sa mergi in "cartierul muzeelor" (Museums Quartier). Constati ca, dupa ani de zile, sectiunea "quartier 21", dedicata sprijinirii unor initiative culturale autonome care promoveaza cultura digitala, moda si design-ul, pare a fi incremenit la inceputul acestui secol, prezentind ani la rind aceleasi proiecte. "Electric Avenue" e inca un coridor cu vitrine iluminate de o parte si de alta, dind impresia unei invitatii la "window shopping", iar in "transeuropa" activeaza inca acelasi radio alternativ si poate fi consultata aceeasi arhiva de muzica. Spatiile comerciale s-au extins cu boutique-uri colorate si cafenele. La etaj, doar, daca ai vreo sansa, poti intilni si schimba citeva vorbe cu artisti care urmeaza un program de rezidente.
Curtea "cartierului de muzee" e un imens lounge cu un mobilier relaxant si muzica care se aude de la terasele deschise de cele trei muzee principale: Kunsthalle Wien, Museum Moderner Kunst (MUMOK) si Leopold. Cladirile muzeelor par a fi piese arhitecturale de decor, iar in caz ca ai un oarecare impuls sa vezi expozitiile temporare inserate printre colectiile permanente reamenajate, imensitatea interioara a spatiilor iti creeaza un disconfort acut. MUMOK pare a