Investitorii portughezi de la Lehliu-Gară, care au ridicat cea mai mare rafinărie bio din Europa, furnizează de o lună biodiesel pe piaţa din România, propunându-şi să producă 30% din Investitorii portughezi de la Lehliu-Gară, care au ridicat cea mai mare rafinărie bio din Europa, furnizează de o lună biodiesel pe piaţa din România, propunându-şi să producă 30% din necesarul de biocombustibil de la noi.
Faptul că normele UE ne cer să ajungem la 2% biocombustibil din consumul de carburant pe an e o mare şansă şi pentru fermierii care se îmbulzesc să cultive rapiţă. Asta în condiţiile în care, pe plan modial, există tot mai mulţi contestatari ai biocarburanţilor, Olanda fiind una din ţările care a renunţat la ei.
Fermierii care cultivă rapiţă au randamente din ce în ce mai bune ce depăşesc chiar 50% pe fondul cererii foarte mari venite din partea procesatorilor de biodiesel de la noi. Preţul pentru tona de rapiţă ajunge la 300 de dolari, asta în condiţiile în care de pe un hectar se recoltează 3,5-4 tone. Mai mult, nu este o cultură tocmai costisitoare.
Specialiştii mai spun că un alt avantaj important al culturii de rapiţă este faptul că plantele rezistă până la minus 18 grade Celsius şi nu au nevoie de multă apă. În Călăraşi, Constanţa şi Ialomiţa se cultivă cele mai mari suprafaţe de rapiţă din România, fermierii mizând din ce în ce mai mult pe această cultură. Conform Ministerului Agriculturii, suprafaţa cultivată cu rapiţă a crescut de peste trei ori în ultimul an.
Principalii clienţi pentru rapiţă sunt fabricile de ulei şi procesatorii de biodiesel. "În Călăraşi anul acesta am avut cultivate aproape 53.000 de hectare cu rapiţă. E o investiţie sigură, nu presupune tratări deosebite, şi dacă şi vremea ţine cu agricultorul, atunci profitul e asigurat. Mai ales acum, când piaţa biocombustibililor e în formare şi, mai mult, avem şi