Este deja stiut ca, atunci cand doi prieteni fac afaceri, toate legile scrise sau nescrise ale unei negocieri dispar ca prin minune. Clientii vor sa cumpere cat mai mult, iar vanzatorii lasa totul la jumatate de pret. Din pacate (pentru relatia de prieten
Sa incepi o afacere pe cont propriu este greu. Sa o faci singur este si mai greu. De aceea, in general, oamenii colaboreaza si, de obicei, primii clienti sau parteneri sunt chiar prietenii. Conform principiului "doua capete fac mai mult decat unul singur", acesta ar putea parea un scenariu ideal.
Unele dintre cele mai de succes afaceri au pornit in doi: Charles si Maurice Saatchi (fratii care au fondat Saatchi & Saatchi), Sergey Brin si Larry Page (cei doi prieteni din spatele Google), Ben si Jerry ("parteneri de inghetata"), David Filo si Jerry Yang (alti doi amici care au pus bazele Yahoo) si asa mai departe. Alte parteneriate celebre de succes sunt Bill Gates si Steve Balmer de la Microsoft, gemenii miliardari "Barclay Brothers" (proprietarii lantului hotelier Ritz) si gigantii indieni ai otelului, fratii Mittal.
Colaborarile de acest gen functioneaza, insa, doar daca regulile sunt stabilite foarte bine inca de la inceput. Se spune ca afacerile nu se fac cu prietenii si familia si, probabil ca multi oameni de afaceri de succes se ghideaza dupa acest principiu.
"Eu m-am documentat extrem de bine. O strangere zdravana de mana nu valoreaza nimic in aceste cazuri. Chiar daca actele, contractele scrise, in general, pot parea o insulta la adresa relatiei de prietenie si, implicit, increderii dintre cei doi, asa este cel mai bine de procedat", explica Robert Vranceanu, proprietarul unei agentii de turism ". S-ar putea sa ai senzatia ca, dupa o relatie de 20 de ani cu un om care te-a vazut si te-a acceptat si ajutat in cele mai grele momente, hartiile sunt de prisos. Nu este deloc asa"