Miliarde de lei vechi din bugetul de stat au fost aruncate de Ministerul Transporturilor in ultimii şapte ani pe studii de fezabilitate pentru drumuri şi autostrăzi, care insă nu au mai fost construite.
Vestea rea este că studiile plătite din bugetul de stat sunt valabile doar trei ani, după care trebuie reactualizate. Acum, pentru construcţia respectivelor drumuri, este nevoie de alţi bani, luaţi tot din buget. Fiecare ministru nou-venit la conducerea Transporturilor a schimbat lista priorităţilor, iar strategia de modernizare a drumurilor naţionale şi construcţia de autostrăzi a cam rămas in urmă. Aşa se face că, deşi au fost realizate studii de fezabilitate pentru diferite autostrăzi sau drumuri naţionale, care au costat miliarde de lei vechi, in prezent este nevoie ca acestea să fie reactualizate. "Avem studii de fezabilitate realizate incă din 2000, de cănd la conducerea ministerului era Miron Mitrea. De exemplu, pentru autostrada Bucureşti - Braşov, studiul realizat in anul 2000 nu a mai fost valabil şi a fost nevoie de reactualizarea lui. Un studiu de fezabilitate este valabil trei ani, după care, dacă nu au fost bani pentru realizarea proiectului, se reactualizează", a explicat Mariana Capră, director adjunct tehnic in cadrul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din Romănia (CNADNR).
COSTURI. Nerealizarea in perioada de valabilitate a proiectelor pentru care se realizează studii de fezabilitate inseamnă cheltuieli suplimentare pentru CNADNR şi intărzierea lucrărilor. "Dacă nu implementezi la timp proiectul pentru care ai deja studiul pentru reactualizare se plăteşte maxim 50% din valoarea totală, iniţială. Intre timp, cresc preţurile materialelor de construcţie şi cel mai important, ceea ce reprezintă cea mai mare parte a costurilor suplimentare, creşte preţul terenurilor. De exemplu, in 2000, preţul unui he