Ce se întâmplă cu lumea în care trăim? O întrebare care este/trebuie să fie pe buzele filosofilor, teologilor, politologilor, jurnaliştilor, intelectualilor cu adevărat responsabili. Confuzia de valori, lipsa de repere, consumismul, vidul spiritual, "conflictul civilizaţiilor", "sfârşitul istoriei", atentatele teroriste, încălzirea globală şi efectele ei, vulgaritatea generalizată, degradarea relaţiilor umane la nivelul societăţii, criza familiei sunt obsesiile vremii noastre, temele care încing periodic opinia publică, terenul unor dezbateri aprinse în mass-media, simpozioane, colocvii. Jurnalist la un cotidian central de mare tiraj, Dan Stanca a găsit o modalitate originală de a-şi face auzit glasul în concertul marilor dezbateri de idei: prin intermediul unor opere de ficţiune. Toate romanele sale (scriitorul a debutat editorial imediat după căderea regimului comunist) sunt radiografii necruţătoare ale societăţii româneşti contemporane, dublate de interogaţii metafizice cu bătaie lungă. Observaţia directă, realistă până la limita cinismului, a jurnalistului este trecută prin filtrul maeştrilor săi sprituali René Guénon, în primul rând, dar şi Vladimir Soloviov, Vasile Lovinescu sau, în alt plan, Mircea Eliade şi Dostoievski. Scrise la limita dintre ficţiune şi eseu (sunt ficţiuni care produc revelaţii cognitive, a căror miză ultimă nu stă în plan estetic - chiar dacă autorul este departe de a neglija acest aspect -, ci, la fel ca în cazul eseurilor, în a descoperi noi căi pentru cunoaşterea şi înţelegerea lumii, în a oferi prilejuri de meditaţie), romanele lui Dan Stanca sunt documente de conştiinţă ale timpului nostru.
Se vorbeşte de mai multă vreme despre absenţa unui mare roman românesc al perioadei de tranziţie. Or, masivul roman publicat de Dan Stanca la Editura Humanitas, Noaptea lui Iuda, ar putea candida fără probleme la un astfel de titlu: este o c