Orizont 2020
Scriam, saptamana trecuta, despre nevoia de brand a comunitatilor in secolul XXI si despre lipsa oricarei initiative in acest sens aratata pana acum de autoritatile orasului Iasi. La numai cateva zile, o stire care are sanse sa se transforme, in timp, intr-un intreg tavalug de stiri, direct legate de subiect sau adiacente, a venit sa ma contrazica.
Primaria a anuntat demararea unei strategii de dezvoltare, intitulata "Orizont 2020", care vizeaza transformarea orasului, pana in anul cuprins chiar in denumirea planului, intr-o "adevarata metropola". Cel putin asta e viziunea actuala a edililor. Concret, e vorba despre o strategie realizata impreuna cu o firma olandeza de consultanta si aflata la primul pas, anume stabilirea si selectarea prioritatilor de dezvoltare ale orasului. Din cele 121 de proiecte concrete anuntate, se vor alege in final 20, pentru care termenul de finalizare s-a fixat peste treisprezece ani. Primaria si firma de consultanta au ales deja proiectele pe care le considera cele mai importante. La momentul scrierii acestui text, urmeaza ca si locuitorii orasului sa-si aleaga prin vot (pe site-ul Primariei sau la diferite centre de cartier) cele 20 de prioritati, voturile oamenilor avand o pondere de o treime din total. Dincolo de proceduri, mi-a atras atentia proiectul considerat de firma olandeza a fi prioritatea zero, primul pe lista lor: "crearea unui nume puternic asociat orasului, care sa atraga atat turisti, cat si investitori". Pe scurt, un brand. Iar pentru acest lucru, olandezii au conchis ca sunt necesare investitii de aproximativ un milion de euro anual, pe un perioada de trei ani. Si mai interesanta este viziunea firmei de consultanta asupra posibilitatilor de creare si consolidare a acestui brand: valorificarea imaginii de "capitala culturala", prin numeroase proiecte, printre care un centru de relaxar