In ambianta Festivalului International "George Enescu", un senior al picturii romanesti, Razvan Aureliu Ionescu (n. 1935), revine in eleganta galerie bucuresteana Galateca, de langa Ateneu, la parterul Bibliotecii Centrale Universitare. In acest loc al fostei Fundatii Regale, acum doi ani, pictorul a impresionat breasla artistilor prin spectaculoasa sa expozitie Codice-Cartografii afective.
Razvan Aureliu Ionescu a debutat tardiv in seria de expozitii personale, care s-au succedat din 1989, dar a atins maxima consacrare prin Marele Premiu pentru Pictura al Uniunii Artistilor Plastici din Romania, acordat in anul 2006. Format pe langa "scoala" de peisagism de la Poiana Marului-Brasov, reprezentata de catre Horia Bernea, Theodor Moraru sau de Ion Dumitriu, pictorul a dezvoltat insa, cu o impresionanta consecventa, o formula strict personala in tehnica uleiului matisat, invechit pana la aspectul mural al frescei. Din amplul ciclu Cale se desprind Orase suprapuse, Taramuri, Inscriptii. Motivele predilecte si mult explorate in compozitiile sale cvasiabstracte sunt asadar harta de arheologie urbana si insemnele zidurilor si pietrelor cetatii.
"Eu cred ca, adaugand o tusa mica langa o alta, pe indelete, ca o albina, apare tabloul. Caci tabloul trebuie sa aiba o inima, sistemul lui nervos, oasele lui si circulatia sa. Trebuie ca acela care-l priveste sa se simta ca in fata unei fiinte care sa-i tina companie, care
sa-i spuna istorioare, care sa-i dea certitudini". Astfel gandea receptarea "peisagismului sau cristalizat" marea pictorita lusitana Maria Vieira da Silva. Tendintele analitice ale limbajului modernist au condus de timpuriu la acest gen nou de reprezentare, care e "peisagismul caleidoscopic". Mai precis spus, amintirea peisajului din abstractia negeometrica lasa libertatea de sugestie empatica evolutiei pur plastice a punctului, dinamizat i