Reforma reformei
în ZIUA din 23 august, dl Gabriel Andreescu semnalează cîteva ciudate principii care par să denatureze sensul reformei în învăţămînt şi pe care le-a identificat în proiectul recent aprobat de modificare a legii învăţămîntului. Cu încuviinţarea conducerii MEC, un grup de specialişti (ar fi poate mai corect să punem cuvîntul între ghilimele) a schimbat formulările, şi implicit înţelesul, din textul actual al legii, în aşa fel încît în locul unor principii democratice şi liberale regăsim un mod de gîndire comunist. Şcoala n-ar mai fi interesată, dacă vom aplica aceste principii, în dezvoltarea personalităţii elevului şi a spiritului său creator şi de iniţiativă, ci ar tinde să producă pur şi simplu forţă calificată de muncă în vederea prosperităţii sociale. Articolul d-lui Gabriel Andreescu ar trebui citit cu atenţie de liberalul ministru al şcolii şi expediat specialiştilor d-sale. Noi n-am văzut proiectul, l-am văzut numai pe cel al universităţilor (nu ştim în ce stadiu se mai află), scris într-o minunată limbă inginerească (de lemn, adică) şi susceptibil de critici similare cu acelea pe care dl Andreescu le-a făcut. Reforma reformei şcolii româneşti e pe drum: dar drumul e greşit.
Sub zodia noului radicalism
Nu ştiu nici ce vîrstă, nici ce instrucţie are Octavian Hoandă. Articolele lui despre scriitori îl prezintă în flagrant delict de ignoranţă. Cronicarul a comentat, mai demult, o intervenţie pe această temă a jurnalistului de la Ziua. Un articol recent (Ziua, 27 august), intitulat Sub zodia noului proletcultism, pune pe acelaşi plan atitudinile publice, favorabile preşedintelui Băsescu, ale unor scriitori actuali şi "colaboraţionismul" unor scriitori din regimul comunist. Înţelegînd prin colaborarea cu puterea, ieri, a unor Sadoveanu, Călinescu, Bogza ori Petru Dumitriu unul şi acelaşi lucru cu adoptarea unei