Romănia a ieşit jumulită rău din afacerea cumpărării fregatelor. Britanicii ne dau ţeapă după ţeapă. Compania BAE Systems şi-a onorat doar 7% din obligaţiile ce ii reveneau in baza contractului de offset. Mai nou, ea trage de timp şi evită să semneze contractul de mentenanţă a navelor, forţănd măna părţii romăne. Menţinerea fregatelor la linia de plutire va seca bugetul Forţelor Navale pentru mulţi ani.
Flota militară romănească urmează un program de restructurare şi modernizare conceput să facă faţă misiunilor NATO. Cele două fregate tip 22, achiziţionate din Marea Britanie, Regele Ferdinand şi Regina Maria, sunt nave ce pot indeplini misiunile primite in cadrul Alianţei, inclusiv in afara Mării Negre.
Fără indoială, aceste nave erau o necesitate pentru ca marina militară să poată să ţină pasul cu flotele aliate, ce au aria de acţiune departe de bazele proprii. Preţul de achiziţie a acestor două fregate a fost de
116 milioane de lire sterline (180 de milioane de euro), sumă considerată mare pentru cele două nave second-hand. Decizia a fost una preponderent politică. Cu toate acestea, navele sunt cele mai moderne şi performante din flota noastră militară. Contractul s-a incheiat şi pentru că Guvernul Năstase primise garanţii din partea Cabinetului Blair că va fi susţinut in demersul de aderare a Romăniei la NATO. Acordul de achiziţie a fregatelor tip 22 a fost aprobat la nivelul guvernelor Romăniei şi Regatului Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, reprezentate de Ministerele Apărării. In acest sens, Guvernul Romăniei a adoptat Hotărărea 1423, din 12 decembrie 2002. Ministerul britanic al Apărării a ales ca prim contractor compania BAE Systems pentru modernizarea navelor, iar Ministerul Apărării din Romănia a fost reprezentat in derularea acordului de Romtehnica SA. Modernizările ce trebuiau efectuate s-au derula