Exista, in Franta, un om pe care il cheama Richard Martin si care iubeste Romania. Sunt si alti francezi care au ramas atasati de tara noastra dupa ce au trecut o data sau de mai multe ori prin Bucuresti, prin Sibiu, pe la manastirile din Bucovina sau prin Delta. Richard Martin ramane insa un prieten al nostru mai deosebit, pentru ca el este cel mai mare saltimbanc al spatiului mediteranean. Folosesc acest cuvant pentru ca lui Richard Martin ii place acest cuvant. "Noi, actorii, spune el, nu suntem decat niste saltimbanci. Niste visatori care au de partea lor arma redutabila a poeziei."
Pentru Richard Martin poezia inseamna o lupta in spatiul public, o asumare de riscuri estetice, curajul de a spune adevaruri care supara. Intre noi fie vorba, Richard Martin este putin anarhist, ceea ce ii jeneaza pe unii, inclusiv in Franta si la acele etaje ale puterii de unde vin banii pentru cultura.
Cu 30 de ani in urma, inconjurat de o echipa fidela si entuziasta, Richard Martin a creat, intr-un cartier popular din Marsilia, un teatru caruia i-a dat numele unui poet local, Axel Toursky. Cartierul nu este insa atat popular, cat dificil. Avand un mare numar de imigranti si numeroase probleme, de la somaj la delincventa, cartierul unde se afla Teatrul Toursky nu este si cel mai propice loc pentru a furniza spectatori unei intreprinderi artistice. si totusi, Richard Martin a castigat un pariu enorm: el a reusit un fel de pacificare prin arta, si-a integrat teatrul sau cu sapte sute de locuri in peisajul uman al cartierului si in cel cultural al Marsiliei.
Neobosit salahor al scenei, actor si regizor, utopist profesionist, mare calator si incitator de proiecte, avid de deschideri si prietenii, Richard Martin si-a transformat teatrul intr-un loc de intalnire a Meditarenei si a Europei. In fiecare an, in teatrul sau au de altfel loc un Festival al Mediteran