Agentii de marketing vor fi cei mai mari castigatori ai campaniei de vanzare a pensiilor private obligatorii (pilonul II) care incepe luni, 17 septembrie, pentru ca au cele mai mici riscuri dintre toti actorii pietei.
Cei 250.000 de agenti de vanzare ai pensiilor private obligatorii se vor bate sa atraga cat mai multi clienti, ei fiind platiti la numarul de contracte semnate. Legislatia actuala aduce cele mai multe riscuri pentru companiile de administrare si chiar pentru viitorii clienti participanti la sistem, dar nu si pentru agentii de vanzare.
Conform legii, fiecare potential client al sistemului (obligatoriu pentru salariatii sub 35 de ani si optional pentru cei intre 35 si 45 de ani) trebuie sa semneze un singur contract de aderare la un singur fond, in care isi va economisi contributiile.
Cei care semneaza, de exemplu, contracte de intrare in doua fonduri au toate sansele sa ajunga in procedura de loterie de dupa 17 ianuarie, cand vor fi redistribuiti intre fondurile de pe piata.
In aceasta situatie, cele doua companii de administrare isi platesc fiecare agentul de vanzare care a semnat cu respectivul client. Insa, din cauza intrarii respectivului client la loterie, exista sanse mari ca el sa ajunga la un alt fond decat cele doua cu care a semnat. Cu alte cuvinte, cel putin unul din cei doi administratori pierde bani, pentru ca a platit un agent pentru un client pe care, in final, nu il va primi in fondul pe care il gestioneaza.
Clientul isi pierde si el dreptul de optiune, pentru ca semneaza cu doua fonduri, dar poate ajunge in al treilea, pe care nu si l-a dorit. In schimb, de cele mai multe ori niciunul dintre cei doi agenti de vanzare nu pierde nimic, ci doar incaseaza comisioanele platite de administrator.
Situatia este creata de legislatie: clientul care semneaza primul act de aderare cu un administrator n