Racoritoarele sunt elemente integrante ale vietii cotidiene, folosite pe �ntreg Mapamondul, dar nimeni nu se mai g�ndeste la originea lor.
�n limba engleza, "soft drinks" este un termen generic care se aplica tuturor bauturilor fara alcool. �n rom�neste, expresia "bauturi racoritoare" este cea mai apropiata ca sens, �nsa are defectul ca nu acopera
semantic si bauturile functionale (energizantele si bauturile pentru sportivi).
Bauturile racoritoare, acidulate sau nu, exista de c�teva secole. Primele racoritoare necarbogazoase comercializate ca atare au aparut la Paris, �n secolul al XVII-lea. Ele contineau apa si suc de lam�ie, fiind �ndulcite cu miere. V�nzatorii purtau �n spate rezervoare cu limonada, din care turnau direct �n paharele celor �nsetati.
�n 1767, primul pahar de lichid carbogazos baubil a fost creat de englezul Joseph Priestley. Drumul racoritoarelor de aici si p�na la marea diversitate de produse, comercializate �n cantitati industriale a fost lung, dar usurat de cresterea si diversificarea cererii din partea consumatorilor.
Specialistii �mpart piata racoritoarelor �n doua mari categorii. Prima este reprezentata de bauturi carbonate, cu sau fara zahar, de tip cola, tonice sau cu diverse arome de fructe. A doua cuprinde bauturile necarbonate, care la r�ndul lor sunt clasificate �n mai multe subcategorii: juice (cu 100% pulpa de fructe),
nectaruri (cu un continut de fructe �ntre 26-99%), still drinks (cu un continut de fructe �ntre 4-15%), Ice tea (�n mai multe variante).
Pe l�nga aceste doua categorii principale, piata cuprinde si alte tipuri de bauturi (cum ar fi ceaiul granulat sau sucul la plic), energizantele, si bauturile pentru sportivi sau cele cu un continut ridicat de cafeina
(cum ar fi cafeaua rece).
Majoritatea acestor bauturi au aparut la noi �n anii '90, moment din care oferta com