Undeva, in nordul Europei, exista un loc unde tendintele se joaca pe degete si presiunea pietei e ignorata. Pentru a descoperi avangarda modei europene, formati + 46. Pentru a afla cine dicteaza tendintele din 2009, cititi mai jos.
Suedia e pe cale sa-si traiasca cele 15 minute de glorie pe care le va datora modei. De doi ani se organizeaza la Stockholm + 46 (prefixul Suediei) un targ de moda care devine din ce in ce mai important, prezic specialistii. Acolo se spune ca s-au lansat jeansii skinny, acolo merg de doua ori pe an iscoadele, editorii de moda, marii si micii designeri si buyerii (cumparatori profesionisti) din toata lumea. E o lume aparte, exclusivista, in care costumele de business se amesteca nonsalant cu tinutele chic, cu sneakerii uzati si palariile avangardiste. Toti au un scop: de a identifica cei mai talentati tineri designeri si de a "fura" din tendinte.
Targul inseamna o hala cu faianta pe pereti care timp de trei zile se umple cu personaje suprarealiste: "spioni" precum vestita Diane Pernet cu o palarie gen Vaduva neagra, fotografi, editori de moda, designeri in creatii proprii. Ideile se nasc dintr-o privire (sau cusatura), se incheie colaborari, se fac promisiuni si aliante. "Sunt unii faimosi, care vin si cotrobaie, dar nu spun cine sunt, nu lasa carti de vizita la standuri", spune Dragos Olea, care in august s-a aflat pentru a doua oara la Stockholm, alaturi de labelul romanesc Rozalb de Mura si colectia de primavara/vara 2008 a lui Olah Gyarfas. "Aici se vede ce e proaspat, alternativ, vin multe labeluri mari si se inspira, dar tendintele nu se dicteaza in mod direct, ce vezi aici o sa fie poate peste doi ani pe piata". Nimic nu e insa batut in cuie. Jeansii skinny au impanzit lumea, jacheta luminoasa cu diode nu prea...
De fapt, + 46 e un monstru cu doua capete, cum spun organizatorii: targul si concursul p