Ileana PINTILIE
Timisoara intre traditie si modernitate: Pedagogia artistica in secolul XX
Editura Fundatiei Interart Triade: Brumar, Timisoara, 2006, 228 p.
Cartea semnata de istoricul si criticul de arta Ileana Pintilie este un istoric al dezvoltarii scolilor de arta in Transilvania si Banat. Este interesant felul in care autoarea abordeaza problema, nu atit din perspectiva traditiei, ci mai ales din felul in care scoala de arta romaneasca a recuperat, s-a consolidat, in mai putin de un secol, astfel incit, in a doua jumatate a secolului al XX-lea, am putut vorbi la Timisoara despre o pedagogie artistica novatoare in invatamintul liceal de arta, despre primele grupuri experimentale din arta noastra contemporana, in anii ’60, iar la Cluj despre o importanta Academie de Arta.
Cartea Ilenei Pintilie face o incursiune in sfera invatamintului academic din Transilvania si Banat, unde primele incercari de constituire dateaza de la sfirsitul secolului al XlX-lea la Cluj, vorbind, pentru aceasta perioada, de scoli aparute din initiative particulare.
Marea Unire din 1918 a dus la aparitia unor importante institutii culturale romanesti in Transilvania. Atunci s-a infiintat Universitatea din Cluj, Teatrul National si Opera Romana, Conservatorul de Muzica si Arta Dramatica, iar in proiect se afla si deschiderea unei Scoli de arte frumoase. Asa s-a ajuns la o dezbatere publica, in care erau angajati intelectualii importanti ai epocii, privind principiile dupa care urma sa fie organizat invatamintul artistic. Opiniile oscilau intre organizarea unei universitati moderne, dupa principii europene sau dupa cele americane, in care se prefera o institutie autonoma, organizata in colegii si facultati.
Primul proiect de infiintare a Scolii de Arte Frumoase din Cluj a fost incredintat in 1919 sculptorului Corneliu Medrea, stabilit