Materialele de razboi comandate de statul roman in strainatate, in 1916, pentru care s-au facut imprumuturi care au depasit un miliard de lei aur, nu au ajuns la destinatie, fiind dirijate in Caucaz, arse, distruse sau descompletate. Continuam publicarea
"Darnicia" britanicilor
Generalul Iliescu a observat, fara mare greutate, defectiunile aparute in aprovizionarea cu materiale de razboi: "Numai primele transporturi au sosit in conditii bune. (...) Restul transporturilor, la o luna de la intrarea noastra in campanie, au fost mai toate sabotate; de la multe automobile, aeroplane, motoare, autocamioane se furau piese, pentru a le face inutilizabile la sosirea lor. Trenurile cu armament, munitiuni, artilerie grea, aeroplane, in loc sa fie dirijate spre tara noastra, au fost dirijate spre linia Caucazului, iar altele distruse prin ardere. Pe linia Caucazului, in primavara anului 1917, au fost gasite de catre ofiterii din misiunea militara franceza si engleza, trimisi anume pentru a cauta si aduce materialele comandate de noi, toate trenurile ce trebuia sa aprovizioneze tara noastra, dosite si intarziate".
Banii necesari platii materialelor de razboi nu au provenit din conturile Bancii Nationale a Romaniei. In cazul acestei activitati de o asemenea anvergura, statul roman a apelat la credite. Itele acestei stari de fapt sunt descalcite de cateva note cu caracter secret, referitoare la imprumuturile financiare facute prin intermediul Bancii Angliei. Primul imprumut a fost oferit guvernului roman de catre britanici, la 8/ 21 ianuarie 1915. Suma se ridica la 5.000.000 lire sterline (126.100.000 lei). Banii puteau fi intrebuintati numai pentru plata de material de razboi in Anglia, Franta si Italia. Al doilea imprumut, in valoare de 7.000.000 lire (176.540.000 lei), a fost acordat de Banca Angliei la 1/ 14 octombrie 1915. Dupa intrarea Romani