Numai cinci firme de comunicare au avut, anul trecut, o cifră de afaceri de peste un milion de euro, iar într-un singur caz rata de profitabilitate a trecut de 10 la sută Piaţa
Numai cinci firme de comunicare au avut, anul trecut, o cifră de afaceri de peste un milion de euro, iar într-un singur caz rata de profitabilitate a trecut de 10 la sută
Piaţa agenţiilor de Public Relations (PR) suferă de câteva "boli" care îi afectează profiturile: bugetele alocate de clienţi pentru aceste activităţi sunt reduse, fee-urile (comisioanele) agenţiilor sunt pe măsură şi criza de oameni specializaţi, cu experienţă.
Agenţiile de PR se înmulţesc de la an la an, aşa încât este dificil de stabilit cu precizie numărul acestora. Fie că apar ca departamente în cadrul agenţiilor de publicitate, fie că sunt create entităţi de sine stătătoare, aceste firme îşi fac simţite prezenţa din ce în ce mai puternic în lumea comunicării.
Lucrează cu bugete mult mai mici decât "surorile" lor, agenţiile de publicitate şi de media, de aceea şi cifrele de afaceri obţinute nu pot fi comparate. În anul 2006, cifra de afaceri cumulată a celor mai importante 28 de agenţii de comunicare s-a ridicat la peste 15,7 milioane de euro, cu 26% mai mare decât în anul precedent.
Profitul cumulat al acestora s-a ridicat la doar 800.000 de euro. Se poate spune că în această piaţă se munceşte mult, dar pe bani puţini...
PR-ul face diferenţa în comunicare
De ce profiturile agenţiilor, aşa cum arată în bilanţurile contabile, sunt reduse? Explicaţiile sunt numeroase: bugetele mici alocate de clienţi serviciilor de PR, comisioanele modeste pe care le percep agenţiile, în comparaţie cu "colegele" de pe alte pieţe, presiunea competiţională încă redusă în rândul firmelor de comunicare şi, nu în ultimul rând, lipsa specialiştilor. Virgil Munteanu, director general al agenţiei Firs