Daniel Sandru Am avut ocazia ca, vreme de cinci luni, sa monitorizez, in cadrul unui proiect Phare derulat de Centrul de Resurse Juridice, Asociatia Pro Democratia si Transparency International Romania, aspecte legate de gradul de respectare a integritatii in cateva importante institutii ale administratiei publice locale din judetul Iasi. A fost o provocare si, deopotriva, inca o ocazie de a ma convinge ca, in continuare, neconsolidata democratizare institutionala romaneasca se afla la cheremul nerespectarii legilor. Concret, am avut in atentie aspecte precum posibilele incompatibilitati si/sau conflicte de interese, modul in care au fost derulate, intr-o anumita perioada de timp, achizitiile publice, precum si gradul de cunoastere a prevederilor Legii 571/2004 privind avertizorii de integritate. Dincolo de raportul pe care l-am elaborat ca urmare a respectivei monitorizari si care ieri a fost facut public si dezbatut in prezenta unora dintre reprezentantii institutiilor vizate, nu-mi pot ascunde o impresie profund subiectiva, ce constituie, practic, motivul scrierii acestui comentariu - aceea ca formalul "ambalat" european continua sa fie dominat de informal.
Mai exact, aceasta experienta mi-a aratat ca, in anul de gratie 2007, al aderarii oficiale la Uniunea Europeana, exista inca institutii care functioneaza dupa cu totul alte reguli, ce vin din trecutul totalitar, ca functionari ori alesi platiti din banii nostri isi permit sa jongleze cu fondurile publice dupa cum au chef, cu pretentia neverosimila - intr-o democratie autentica - de a fi chestionati cu privire la acest lucru, ca incalcarea legilor poate fi "retractata" de parca nimic nu s-ar fi intamplat. Am mai putut afla, cu aceasta ocazie, ca avem institutii care, formal, functioneaza, chipurile, intr-un mod legal-rational, dar in care, informal, nimic nu se misca decat in masura in care e