La noua luni dupa aderarea la Uniunea Europeana, marii producatori interni de zahar joaca prudent pe o piata inca dependenta de importurile de materie prima, supusa capriciilor evolutiei bursei de la New York si vitregita de o strategie coerenta a productiei de biocarburanti. Pentru anul in curs, principalii jucatori de pe piata estimeaza o valoare a pietei de aproximativ 350 milioane de euro, pe fondul unei usoare cresteri de 5%, in conditiile in care consumul intern se apropie de cel mediu din UE.
“Cresterea procentuala a pietei de profil pe 2007 va fi de maximum 5% pentru ca romanii aproape ca i-au ajuns din urma pe europeni in ceea ce priveste consumul de zahar. In 2007, cred ca valoarea pietei se va situa in jurul valorii de 353,4 de milioane de euro, in conditiile unui consum de 570.000 de tone, la un pret mediu de 620 de euro pe tona”, a declarat pentru Wall-Street Ioan Armenean, director al Zaharul Ludus, cel de-al patrulea mare producator intern, ca cifra de afaceri.
Vestile nu se anunta prea bune pentru productia interna. “Piata zaharului din Romania va inregistra, anul acesta, o scadere de aproximativ 19% in ceea ce priveste productia, ca urmare a supunerii sistemului fata de noile cote de zahar fixate de UE”, explica pentru Wall-Street Dan Popovici, administrator al Lemarco, al doilea mare producator de zahar din tara.
Anul trecut, consumul de zahar s-a situal in jurul valorii de 560.000 de tone, pe o piata evaluata la aproximativ 250.000 de euro, afacerile marilor producatori cunoscand perioade de cresteri considerabile pe fondul scumpirii zaharului si al cresterilor cotatiilor acestuia la bursa.
Fabricile care produc zahar din sfecla intampina, in mod deosebit, dificultati dupa intrarea in UE, intrucat principala problema este reprezentata de diferentele de preturi de pe piata, Romania fiind singura tara din comunitate in care