Trei oameni au străbătut judeţul în lung şi-n lat şi au adus în fiecare şcoală din comunele şi satele doljene câte un strop din învăţământul european. I-au sfătuit pe dascălii din mediul rural să încerce să-şi înţeleagă elevii, să îi asculte, le-au spus copiilor să pună întrebări şi să discute liber şi au făcut orele de curs mai vesele şi mai atractive. Aceştia sunt mentorii doljeni. Prin Programul pentru Învăţământul Rural a apărut o nouă meserie, cea de mentor. Acesta este tot un profesor, care a urmat cursuri de specializare şi care îi învaţă pe dascălii din mediul rural noile metode de predare. Fiecare cadru didactic a fost sau va fi vizitat la un moment dat de unul din cei trei mentori doljeni care, odată intrat în clasă, îmbunătăţeşte relaţia profesor-elev şi identifică problemele din modul de predare. „A fi mentor înseamnă a fi un povăţuitor. Am învăţat să abordăm într-un alt mod învăţământul românesc şi încercăm să le transmitem şi lor cunoştinţele noastre. Oamenii sunt deschişi la nou, vor să abordeze altfel elevul, să îl transforme din ascultător în participant la oră. Elevul se simte în acest fel liber, se implică în procesul de învăţământ, iar relaţia cu profesorul se schimbă“, a explicat mentorul doljean Otilia Palea.
„Ei au nevoie de ajutorul nostru“
În fiecare judeţ există cel puţin doi mentori, cu excepţia judeţelor Giurgiu şi Brăila, unde există câte unul. Aceştia îşi stabilesc, la începutul semestrului, un plan ce constă în instruirea profesorilor din 10-14 şcoli ale judeţului, în fiecare comună desfăşurând aproximativ 100 de ore de formare. Avantajul acestor cursuri constă în faptul că profesorii nu sunt nevoiţi să meargă într-un anume centru, pentru a acumula tone de teorie, ci sunt vizitaţi de mentori direct la clasă. Fiecare echipă de mentori are la dispoziţie o maşină dotată cu laptop, videoproiector, materiale didactice, module