Mark Z. Danielewski a zapacit lumea literelor cu un prim roman, House of Leaves (martie 2000), care - simplificand lucrurile pana la caricatura - descrie o casa al carei interior este mai mare decat exteriorul.
O aventura textuala care nu poate fi istorisita (si pe care am salutat-o cu cativa ani in urma in spatiul acestei rubrici), ci traita livresc, in fluxul debordant si sinuos pana la aberatie, al unor capcane lingvistice si stilistice trasnite. Daca mai era nevoie, acestea erau la tot pasul "insolitate" de niste performante tipografice si grafice pe care, pana la el, le mai incercasera experimentalisti de tip Maurice Roche, in romane cu foi intersanjabile, pagini goale, si litere ce isi schimba de 7 ori culoarea in decursul unui singur volum. In ciuda chinurilor pe care le provoaca lectura unor asemenea pagini, romanul a devenit obiect de cult, are pagina web, iar fanii, snobi si nobili deopotriva, inca ii gasesc valente de semnificatie mereu proaspete.
Dupa Whalestoe Letters si The Fifty Years Sword, carti bine primite, dar lipsite de unda de soc, Mark Z. (fiu al regizorului polonez avangardist Tad Danielewski si frate al cantaretei Annie Decatur Danielewski, a.k.a. Poe) loveste din nou la finele lui 2006, cu Only Revolutions, volum care a figurat printre finalistele de la National Book Award. Din nou layout-uri variabile, funambulerii tipografice si naratiuni pluristratificate, spre deliciile unui public care jura pe Mark, ca altii pe Biblie. Cartea, un road novel postmodern, spune povestea a doi adolescenti, Sam si Hailey, dar si pe aceea a lui Hailey si Sam, care traverseaza Statele Unite, schimband masini, suferind accidente, traind surprize si deceptii, luand in piept toata istoria americana de la Razboiul de Secesiune pana in zilele noastre. Si, mai ales, iubindu-se cu patima, intr-o dezlantuire sentimentala pe care Danielewski o com