Una dintre cele mai cunoscute vorbe de duh din anul 1990 spunea ca ardelenii vor prinde gustul capitalismului abia atunci cand ii vor depasi pe olteni si pe moldoveni la concursul de cules melci. Vorba facea trimitere la bancul in care ardeleanul intrat in concursul de cules melci nu a reusit sa prinda nici unul pentru ca, paaanaaa cand se apleca el, melcul facea tusti! si asa ramanea concurentul fara nici o dihanie de melc in traista.
Numai ca ultimii ani au aratat ca autorii vorbei de duh, regatenii, au ramas cu vorbele, iar ardelenii cu capitalismul.
Chiar in aceste zile, fermierii ardeleni au aratat ca au descoperit gustul capitalismului. Festivalurile agrare unde au doborat record dupa record, de la impletit funii de ceapa, au preparat balmos gigant, au gatit un gulas imens sau au copt cel mai lung colac secuiesc din tara, sunt componente ale unei strategii de marketing care poate starni invidia marilor corporatii. si asta pentru ca doborarea a patru recorduri culinare intr-o singura zi in zona Transilvaniei nu este putin lucru.
si asta pentru ca recordurile atrag curiozitatea, iar curiosii se transforma in turisti. Specialistii in organizarea sejururilor spun ca, tot mai adesea, oamenii isi aleg destinatia de vacanta in functie de mancarurile pe care le pot degusta in tihna. Asa ca organizatorii festivalurilor culinare ardelenesti si fermierii care au participat la ele arata ca au pariat pe calul castigator. Nu este vorba de o intamplare, ci de o tendinta. Recent, la Gilau, a avut loc Campionatul International de Gatit, la Pericei a avut loc Festivalul Cepei, iar peste putina vreme, in comuna Rasca din Muntii Apuseni va avea loc Festivalul Cartofului. Au abundat si festivalurile recoltei in care au avut loc inclusiv concursuri de miss pentru juninci. Aceste evenimente arata ca turismul incepe sa devina o afacere tot mai serioasa. Tot mai multe