Saptamana trecuta, mediul de afaceri a fost beneficiarul unui act normativ privind largirea bazei de calcul a contributiilor sociale care, conform comunicatului oficial, anunta ca aceasta masura de crestere "de facto" a contributiilor sociale constituie baza pentru scaderea acelorasi contributii sociale atat pentru angajator, cat si pentru angajat.
Dincolo de umorul involuntar al comentariului din comunicatul oficial, se pune intrebarea: ce a determinat urgenta si care este ratiunea unei astfel de masuri?
Este de precizat ca la sugestia unei astfel de masuri reactionasera negativ, inca din vara, o serie de organizatii patronale si sindicale; deci se stia ca promovarea actului normativ va fi primita cu ostilitate de mediul de afaceri.
In mod logic ar fi fost necesar sa se explice influentele masurii, in primul rand din punct de vedere cantitativ. Altfel spus, masura ar fi trebuit motivata prin volumul estimat al cresterilor incasarilor la bugetul asigurarilor sociale.
Are vreo legatura aceasta estimare cu cifra de 127.641.115 miliarde lei, cat reprezinta 6% din contributia veniturilor din CAS la bugetul asigurarilor sociale de stat pentru 2008, conform estimarilor Ministerului Muncii? Sau poate aceasta masura contribuie substantial la acoperirea cresterii estimate de la 32% la 39% a veniturilor bugetare. Marturisim ca din calculele noastre nu a rezultat sa existe vreo legatura intre aceste cifre, nici macar ca ordin de marime.
Tot logic ar fi fost ca o astfel de masura sa fie explicata, in al doilea rand, prin prisma strategiei fiscale multianuale sau a schimbarilor de strategie fiscala; desigur, in masura in care acestea ar fi si publice.
Trebuie descurajati cei care obtin venituri din mai multe slujbe? Incepem sa avem probleme cu aplicarea cotei unice in calculul unor venituri personale?
Toate aceste intrebari vin in momentu