Romania, astazi, are de rezolvat o problema dramatica: decalajul (in crestere exploziva) intre cererea de consum, ce inainteaza cu mare viteza, si oferta interna de bunuri si servicii, in extindere lenta.
Acum, in Uniunea Europeana, a sosit timpul sa incepem sa gandim altfel. Sa intelegem importanta lucrului bine facut. Si sa fundamentam in sfarsit un lant de avantaje competitive, fiindca atatea cate avem nu ne ajung. Pana atunci, ramane sa ne chinuim cu un deficit de cont curent in crestere. De ce? Fiindca, in continuare, consumam mai mult decat producem.
Asta se vede in balanta de plati. Din ianuarie pana in iulie 2007, importurile au depasit exporturile cu 9,4 miliarde de euro. Fata de numai 5,4 miliarde de euro in aceeasi perioada din anul trecut. De aici s-a ajuns la deficitul mare al contului curent, de 9 miliarde de euro. Fata de numai 4,5 miliarde in ianuarie-iulie 2006. Plecand de la aceasta paradigma, unii analisti s-au grabit sa gaseasca tapul ispasitor: aprecierea leului. Fiindca ar incuraja importurile, in timp ce-i descurajeaza pe exportatori.
Dar deficitul de cont curent ni se trage de la aprecierea leului? Sau de la pofta de consum - exprimand nevoi vitale + nevoi stringente + nevoi obisnuite + placeri + capricii - in crestere continua? Iar gratie televiziunii, napadita de reclame, consumul raspunde neincetat impulsurilor primite de pe micul ecran. Romanii, tot plimbandu-se cu telecomanda de pe un post TV pe altul, sunt bombardati cu reclame ademenitoare. Oamenii sunt starniti sa consume. Cererea de consum, grabita, a lasat in urma oferta interna de bunuri si servicii
Romania, astazi, are de rezolvat o problema dramatica: decalajul (in crestere exploziva) intre cererea de consum, ce inainteaza cu mare viteza, si oferta interna de bunuri si servicii, in extindere lenta.
Acum, in Uniunea Eu