*Pe robinetele de „cald“ în primele minute nu curge decât apă rece sau călie
*Apometrele trebuie schimbate la fiecare patru ani
Regia bucureşteană de termoficare (RADET) a „înghiţit” până acum sute de milioane de euro pentru modernizarea celor peste 2.000 de km de conducte şi 800 de puncte termice. Odată cu procesul de contorizare a celor 12.000 de scări de bloc, consumul de apă caldă din sistemul centralizat al Capitalei a scăzut, de la 4,5 metri cubi de persoană pe lună, la 0,5 metri cubi. Directorul regiei, Virgil Ramba, spune că acesta este sub limita minimă de consum din standardul românesc, de 2,5 metri cubi, ceea ce duce la un timp mai lung de aşteptare a apei calde în faţa robinetului.
Practic, lumea dă drumul la robinetul de apă caldă, dar pe ţeavă, minute bune, nu curge decât apă rece. Fireşte, această apă rece sau călie e contorizată ca apă fierbinte. O altă cauză a fenomenului ţine de aspectul tehnic, pentru că au fost defiinţate instalaţiile de recirculare a apei calde, atât în bloc, cât şi în sistem. Ramba spune că a reuşit, măcar pe domeniul public, să refacă cele mai multe din aceste reţele, dar că, pe proprietatea lor, asociaţiile blocurilor nu şi-au făcut treaba.
În problema pierderilor, administratorii imobilelor au partea lor de vină. Chiar şi la blocuri contorizate, unde au fost puse apometre pe coloana de apă caldă, consumurile diferă mult între apartamente locuite în condiţii similare. De exemplu, într-un bloc situat în zona Autogării Militari (aproape de CET Vest), un metru cub de apă caldă a ajuns la 9,64 lei, în loc de 6,40 lei, cât ar fi revenit la un calcul normal: valoarea facturii, împărţită la cantitatea de metri cubi consumată. În acest caz, administratorul a calculat şi pierderile (destul de mari) existente la subsol sau pe coloană. Evitând să calculeze, separat, valoarea facturii pe apartament şi să adauge pe