S-au facut mii si mii de analize si studii cu privire la impactul pe care il are inchiderea minei Balan, (decizie pe care si acum cred ca a fost una politica cu maxima influenta UDMR-ista, cred ca banuiti si de ce), dar extrem de putine masuri concrete s-au luat pentru a contracara consecintele negative ale acestei barbare masuri.
Stiu doar ca prin scutirea de taxe vamale pentru zonele defavorizate in perioada de varf a acestei facilitati, veneau TIR-urile cu carne din Ungaria, se facea o „prefabricare” intr-o hala de la parterul blocului in care locuiesc, apoi alte masini o transporta la Bucuresti sau in alte aglomerari urbane si se vindea la acelasi pret ca si produsele nescutite de taxe.
Foarte multi „oameni destepti” din zona, elite cu relatii in tara vecina dar si in guvern s-au imbogatit in timp ce romanul si maghiarul de rand au saracit continuu
pana cand unii au ajuns la un asemenea grad de scarba ca au luat drumul strainatatii unde desi umiliti, slugi la diverse familii fandosite din occident, tot castiga atat cat sa-si poata intretine familia ramasa in oras, copii sa-si poata continua studiile la scolile de care sunt atat de mult legati afectiv.
Cu toate acestea scolile din oras s-au modernizat prin atragerea de fonduri, prin proiecte de finantare, multe asemenea proiecte au fost finalizate de ONG-uri cu sprijinul inimosului colectiv de tineri de la primarie.
Inca nu aparusera semnele declinului economic sau cel putin nu erau cu mari implicatii cand s-a stabilit ca iesirea orasului din impasul ce va urma este legat de scoaterea acestuia din izolare, respectiv modernizarea drumului judetean 125, pana la km 4, Gheorgheni.
Aceasta investitie importanta urmeaza sa scurteze legatura cu Moldova, dar mai importanta este perspectiva construirii de-a lungul acestui drum a unor benzinarii, moteluri, ca