Opt ani de crestere economica neintrerupta au facut uitata epoca in care mii de oameni erau in strada cerand locuri de munca sau cand statul roman era gata-gata sa intre in incapacitate de plata, in 1999.
Dar scumpirea imobilelor, cresterea rapida a salariilor si intensificarea competitiei, toate consecinte ale investitiilor puternice din ultimii 4-5 ani, vor pune multe companii in situatia de se restructura, de a-si regandi modelul de business si chiar le vor forta sa iasa din piata.
Flamingo, unul dintre cei mai mari trei jucatori de pe piata de electronice si electrocasnice, a trecut printr-o restructurare masiva, fiind nevoit sa dea afara 70% din angajatii din head-office, sa inchida magazine mari in centrul Bucurestiului si a altor orase din tara si chiar
sa-si vanda sediul. Acum 4-5 ani, cand Flamingo iesea in strainatate, era vazuta ca una dintre firmele de avangarda. Acum, gafaie nu numai din cauza competitiei celorlalti doi mari jucatori de pe piata "clasica", Altex si Domo, ci este amenintata si de vanzarile online, adica de alte modele de business.
Doi comercianti de vinuri, Depozitul de Vinuri si Vinlux, si un producator, Vinterra, si-au incetat activitatea sau trec printr-o perioada grea. Iar problema nu este neaparat din cauza importurilor - Depozitul de Vinuri vindea majoritatea vinurilor din import.
Multinationalele, care reactioneaza foarte rapid la orice schimbare de conditii de business, se repliaza deja. Pe zi ce trece apar stiri despre relocari, despre inchideri de capacitati de productie. Coca-Cola, Pepsi, Unilever, mari producatori de bere, se muta in afara oraselor sau isi centreaza operatiunile de productie in cele mai avantajoase locatii si renunta la zeci sau sute de oameni cu aceasta ocazie. In telecom, concurenta este dramatica. Romtelecom nu stie ce gratuitati sa mai inventeze sa opreasca hemoragia de clien