Cine a fost Georges Meliès? Magician de succes la sfarsitul secolului al XIX-lea, talent multilateral, inventator intr-ale mecanicii si inovator cu pensula si creionul, apoi pionier al cinematografiei, cineast entuziast si prolific (531 de filme turnate intre 1896 si 1914), „parintele trucajelor cinematografice”, dar si al limbajului filmic - cel dintai care a pus cap la
cap o poveste din cadre filmate separat. Si, in lumea filmului, parintele unui gen, la granita cu spectacolele de magie si in prelungirea admiratiei sale pentru Jules Verne - S.F.&Fantasy.
Marcat de teatrul popular, al secolului al XIX-lea, si preocupat, concomitent, de teme serioase: istoria medievala a Frantei, curtea Regelui-Soare si balurile ei mascate, Revolutia de la 1789 (decapitarea e un laitmotiv in filmele sale), basmele lui Perrault.
Scenarist si scenograf, pictor si grafician, actor, regizor, cameraman si impresar al propriei afaceri. Victima celei dintai piratari din istoria cinematografiei, cand, in 1902, Thomas Edison a distribuit, in America, sute de copii ale celei mai reusite pelicule a lui Meliès - „O calatorie la luna” - fara sa-i plateasca acestuia nici un ban.
Legislatia, fie ea si americana, nu era pregatita, pe atunci, sa-i faca dreptate, si gestul lui Edison nu a i-a imbunatatit deloc situatia financiara. La inceputul Primului Razboi Mondial a dat faliment, si cele mai multe filme pe care le turnase (in jur de 500) au fost rechizitionate si topite de armata franceza, pentru a face tocuri pentru incaltamintea soldatilor.
Un destin ciudat pentru fiul unui cizmar care a incercat, toata tineretea, sa fuga de ambitia tatalui sau, care voia sa-l capatuiasca in bransa, punandu-i in mana afacerile si meseria familiei. Ramas fara bani, cu opera distrusa, a renuntat la film si a cazut in uitare.
Intr-un tarziu, a fo