Duminica, 30 septembrie, la sala Atelier a Teatrului National, am asistat la o scena rarisima la noi. La sfirsitul spectacolului cu piesa Istoria comunismului povestita pentru bolnavii mintal, de Matei Visniec, in timpul aplauzelor, cu autorul si regizorul pe scena, un spectator tinar a huiduit si a strigat de mai multe ori: „Rusine!“. Claudiu Bleont, actorul care dusese greul spectacolului, a reactionat destul de violent: l-a intrebat pe spectatorul nemultumit: „De ce rusine?“.
„Pentru ca jucati prost si mi-ati rapit doua ore din viata“, a spus el. „Veniti pe scena, va dau un monolog sa-l spuneti, sa vedem daca va pricepeti“, a continuat actorul, acuzindu-l si ca are o reactie comunis-ta. Apoi a cerut sufleurului un monolog. intre timp, spectatorul ajunsese pe scena si ii spusese lui Bleont ca, in cazul acesta, ar trebui ca si el, Bleont, sa rezolve niste probleme de matematica. Asa s-a aflat ca spectatorul absolvise matematica si A.S.E.-ul, acum lucrind ca expert de nu stiu ce fel. Bleont l-a apostrofat, i-a recomandat sa nu se mai bage la ce nu se pricepe pentru ca, iata, el nu se baga la matematica.
Au intervenit si niste spectatori iritati de gestul „confratelui“ trouble-fête („de ce n-ai plecat?“), pe care Bleont, magnanim, i-a calmat, explicindu-le ca oricine are dreptul la opinie. Se pare totusi ca, ulterior, cineva l-a asigurat pe spectatorul in chestie (care e, de altfel, un obisnuit al teatrelor si un cititor asiduu de cronici teatrale, fiind, in timpul liber, administratorul site-ului www.liternet.ro) ca nu va mai avea acces la National.
Trebuie sa spun ca sint intru totul de acord cu opinia spectatorului „recalcitrant“. Spectacolul e, intr-adevar, foarte prost, un exemplu perfect de cum poate un regizor fara nici o idee (ce cauta acesta la National?) sa distruga un text, nu exceptional, dar interesant si cum poate el iro