Aglomeratia de proiecte anuntate pentru Bucuresti si orasele mari din tara a impins dezvoltatorii catre orasele medii si mici.
Deficitul de spatii comerciale moderne, atat in Bucuresti cat si in restul oraselor din tara, a impins dezvoltatorii sa anunte un numar de aproximativ 90-100 de centre comerciale pentru urmatorii ani, lansari facute atat cu scopul de a atrage retaileri, cat si pentru descurajarea competitiei.
"Toate orasele cu o populatie mai mare de 75.000 de locuitori au cel putin doua proiecte de centre comerciale planificate sa se deschida in urmatorii doi-trei ani. Cu toate ca la acest moment stocul anuntat nu poate fi sustinut in unele orase, dezvoltatorii vin cu concepte tot mai mari de centre comerciale, cu scopul de a-i descuraja pe competitori sa intre in anumite locatii", se arata in raportul semestrial al companiei de consultanta imobiliara Colliers International.
Competitia din orasele mari a facut ca pe harta investitorilor sa apara si orase precum Slatina, Focsani sau Bistrita - localitati care erau mai putin luate in calcul de catre dezvoltatori, dar care ofera in prezent posibilitatea de a fi primul intrat pe o piata, fie ea si de dimensiuni medii.
Cu toate acestea, calculele privind randamentele investitionale estimate de catre dezvoltatori ar putea fi gresite, tinand cont ca nivelul chiriilor ar putea sa scada in urmatoarea perioada, pe fondul inmultirii proiectelor livrate.
"Datorita nivelului ridicat al ofertei in urmatorii ani, chiria medie a centrelor comerciale va scadea cu 10-15% in urmatoarele 12 luni. Totusi, proiectele care beneficiaza de locatii si concepte foarte bune si care sunt dezvoltate de companii cu experienta, vor putea obtine chirii usor mai ridicate", apreciaza consultantii Colliers.
Peste 20 de centre comerciale au fost sau urmeaza a fi livrate in decurs de 18 luni, in pe