"Probleme economice ale presei", volumul al treilea al Cărţii albe a presei, lansat de Agenţia de Monitorizare a Presei, oferă o serie de indicii interesante cu privire la locurile unde
"Probleme economice ale presei", volumul al treilea al Cărţii albe a presei, lansat de Agenţia de Monitorizare a Presei, oferă o serie de indicii interesante cu privire la locurile unde scârţâie mass-media românească.
Rândurile de faţă pot şi trebuie interpretate ca fiind pro domo, fiindcă semnatarul lor este şi autor al capitolului referitor la internet din studiul lansat, dar câteva tendinţe generale sunt greu de contestat.
Prima ar fi că expansiunea "mogulilor" de presă are rezultate pozitive, ca tiraje şi audienţe, şi pe internet, şi în presa scrisă. Schimbările de proprietate prin care au trecut diferite titluri - mai ales de pe piaţa cotidienelor - în ultimii ani sunt de notorietate, iar unul din ziarele care au trecut în proprietatea unui miliardar este chiar "Adevărul".
Societatea civilă şi anumiţi oameni politici au privit cu circumspecţie ofensivele Patriciu şi Vîntu, dar acuzaţiile de jocuri politice s-au canalizat mai curând asupra celui de-al treilea mare proprietar autohton de presă, Dan Voiculescu, fondatorul grupului deţinut nominal de fiicele lui şi alţi colaboratori.
Specifică pentru presa scrisă este problema difuzării. Este veriga cea mai slabă, în momentul de faţă, din lanţul afacerii numite publishing de ziare şi reviste. Rodipetul a lăsat un loc liber, iar distribuitorii privaţi lucrează pe principii mai apropiate de piaţa liberă, fără însă a deţine forţa şi prestigiul altor segmente din business.
Presa locală şi mai micii editori români rămaşi pe piaţă prezintă un peisaj un pic dezolant. E vorba de titluri cu sute sau cel mult mii de exemplare vândute pe ediţie şi fără forţa de a se aşeza pe făgaş. Titlurile achiziţionat