Bătălia pentru licitaţia organizată de Ministerul Apărării Naţionale, în vederea înlocuirii vechilor avioane MIG-21 cu aparate multirol, pare să fie dată între trei mari companii: Lockheed Martin - cu bătrânul american F-16, Gripen - cu suedezul JAS-39 şi Alenia Aeronautica - cu Eurofighter Typhoon. În joc nu sunt numai miliardele de euro puse la bătaie de ministerul român, ci şi reputaţia companiilor. Lupta "corp la corp" pare să fie dată însă între americani şi suedezi. Astfel, în timp ce Lockheed Martin susţine că experienţa sa în domeniu este de necontestat, F-16 fiind de peste 30 de ani pe câmpul de luptă, Gripen precizează că avionul său este de ultimă generaţie şi foloseşte cea mai performantă tehnologie disponibilă.
Ministerul Apărării a demarat deja selecţia unor tipuri de avioane care s-ar potrivi nevoilor sale, în funcţie de tipul de misiuni şi de raportul calitate-preţ. În urmă cu un an, ministrul Apărării susţinea că se doreşte dotarea cu avioane de luptă multirol, pentru că acesta este un aparat de luptă capabil să execute misiuni cu grad mare de complexitate şi risc (aer-aer, aer-sol, aer-mare, în orice condiţii meteo, ziua sau noaptea, independent sau în cooperare cu mijloacele de comandă din aer sau de la sol).
Cele mai importante cerinţe operaţionale sunt eficacitatea maximă, flexibilitatea în executarea misiunilor, chiar dacă se cere schimbarea acesteia în timpul zborului, timpul redus de refacere a capacităţii de zbor şi de luptă, autonomia mare de zbor, vitezele supersonice la orice altitudine, viteza mică la aterizare şi distanţa mică de rulare la aterizare, sistemul de realimentare în zbor, şi, în special, un cost de operare şi mentenanţă scăzute pe durata vieţii şi posibilităţi de modernizare ulterioară.F-16 versus JAS-39Fabricanţii suedezi susţin că avionul lor este compatibil cu toate acestea, singura deficienţă fiind legată de fap