Ultima "colectie" de tendinte din domeniul modei nu are nicio legatura cu nuantele, materialele scumpe, gentile din blana de ponei sau accesoriile incrustate cu diamante. Casele de moda high-end au un nou status simbol - IPO-urile.
Prada, Roberto Cavalli, Salvatore Ferragamo si Valentino. Lista caselor de moda italiene care iau in considerare vanzarea de actiuni anul acesta este din ce in ce mai mare. Companiile din spatele brandurilor de fashion high-end au nevoie de bani pentru a se extinde pe noi piete de desfacere si pentru a vinde din ce in ce mai multi pantofi, genti si haine de mii de euro piesa.
Dar, in ciuda dezvoltarii sustinute a pietelor high-end, analistii cred ca va trece macar un an pana cand cele mai importante case de moda italiene (majoritatea inca detinute de designerii fondatori sau de rudele acestora) vor ajunge la bursa.
"Este putin probabil sa vedem vreo listare importanta pana in 2008", sustine Gianluca Pacini, analist la Intesa Sanpaolo, Milano. "Afacerile de lux de acest gen merg bine si perspectiva este promitatoare, dar pe piata actuala exista niste turbulente venite din Statele Unite care, pe termen scurt, nu dau siguranta investitorilor." IPO-urile ar putea aduce miliarde de euro companiilor respective, miliarde cu care acestea sa deschida noi magazine in toata lumea si, mai ales, in China, India si Rusia, acolo unde piata high-end de moda creste cu viteza luminii in ultima vreme.
Faptul ca italienii se gandesc sa adopte noul status simbol si, mai ales, ca au decis sa o faca intr-o maniera cat se poate de transparenta, demonstreaza ca sunt gata sa concureze serios cu conglomeratul francez LVMH, care detine, printre altele, si brandul Gucci.
In plus, se preconizeaza o crestere cu 7,5 procente anul acesta a pietei de moda de lux (pana la 104 miliarde de dolari la sfarsitul acestui an si 129 de mili